تاریخ انتشار : یکشنبه 17 سپتامبر 2023 - 16:01
کد خبر : 186

تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده از یک ستاره نوزاد ثبت کرد

تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده از یک ستاره نوزاد ثبت کرد

تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده از یک ستاره نوزاد ثبت کرد تلسکوپ فضایی جیمز وب، منظره‌ای زیبا از فوران انرژی یک ستاره بسیار جوان را ثبت کرده است. این پدیده Herbig-Haro 211 نام دارد و در آن جت‌های عظیمی که توسط ستاره به بیرون پرتاب می‌شوند با ابرها و گازهای اطراف برخورد می‌کنند و

تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده از یک ستاره نوزاد ثبت کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب، منظره‌ای زیبا از فوران انرژی یک ستاره بسیار جوان را ثبت کرده است. این پدیده Herbig-Haro 211 نام دارد و در آن جت‌های عظیمی که توسط ستاره به بیرون پرتاب می‌شوند با ابرها و گازهای اطراف برخورد می‌کنند و اشکال زیبایی خلق کرده‌اند.

این تصویر در طول موج مادون قرمز که برای رصد اجرام داغ مانند ستاره‌های جوان ایده‌آل است ثبت شده و جیمز وب آن را با ابزار NIRCam خود رصد کرده است.

این دومین بار است که تلسکوپ جیمز وب تصویر یک Herbig-Haro را ثبت می‌کند و اولین مورد مربوط به شی‌ای به نام HH 46/47 بود که در ماه جولای امسال تصویربرداری شد. آن تصویر هم با NIRCam گرفته شده بود.

ستاره‌ای که در مرکز HH 211 قرار دارد به نظر دانشمندان آنقدر بزرگ خواهد شد که تبدیل به ستاره‌ای شبیه به خورشید خواهد گردید، اما این ستاره در حال حاضر در مقایسه با خورشید ۴ میلیارد ساله ما، فقط چند ده هزار سال سن دارد. این ستاره همچنین جرم کمتری دارد و فقط ۸ درصد جرم خورشید است. در واقع، سن بسیار کم این ستاره باعث پرتاب چنین جت‌های عظیمی شده است.

این جت‌ها با سرعت بسیار بالای ۶۰ مایل در ثانیه به بیرون پرتاب می‌شوند و در اثر برخورد با گارهای اطراف اثری به نام شوک کمانی ایجاد می‌کنند که به شکل منحنی است.

منبع: digitaltrends

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.