تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اکتبر 2023 - 13:32
کد خبر : 355

دیزنی با الهام از جنگ ستارگان ربات دوپای جدیدی ساخت

دیزنی با الهام از جنگ ستارگان ربات دوپای جدیدی ساخت

دیزنی با الهام از جنگ ستارگان ربات دوپای جدیدی ساخت دیزنی ایمجنیرینگ (Disney Imagineering)، بخش تحقیق و توسعه‌ی غول سرگرمی، علاقه‌ی خاصی به خلق ربات‌های پیشرفته دارد اما جدیدترین ساخته‌ی آن را می‌توان دوست‌داشتنی‌ترین ربات آن تا به امروز نامید. در کنفرانس بین‌المللی ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند که هفته‌ی گذشته در دیترویت برگزار شد، دیزنی

دیزنی با الهام از جنگ ستارگان ربات دوپای جدیدی ساخت

دیزنی ایمجنیرینگ (Disney Imagineering)، بخش تحقیق و توسعه‌ی غول سرگرمی، علاقه‌ی خاصی به خلق ربات‌های پیشرفته دارد اما جدیدترین ساخته‌ی آن را می‌توان دوست‌داشتنی‌ترین ربات آن تا به امروز نامید. در کنفرانس بین‌المللی ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند که هفته‌ی گذشته در دیترویت برگزار شد، دیزنی از ربات دوپای جدید و بی‌نامی رونمایی کرد که می‌تواند بدون نیاز به کمک راه برود و حتی زمانی که هل داده می‌شود یا در حال حرکت روی زمین‌های ناهموار است یا یک فرش واقعی از زیر آن کشیده می‌شود، تعادل خود را حفظ کند.

بیشتر قطعات این ربات به صورت سه بعدی چاپ شده و توسط تیمی از بخش تحقیقات دیزنی در زوریخ در کمتر از یک سال به رهبری دانشمند تحقیقاتی، موریتز باخر (Moritz Bacher)، توسعه داده شده است. مورگان پوپ، دیگر دانشمند تحقیقاتی دیزنی در بیانیه‌ای به IEEE Spectrum گفت:

بیشتر طراحان ربات‌ها تمرکز خود را روی این موضوع می‌گذارند که ربات‌های دوپایشان بتوانند به‌طور قابل اطمینانی راه بروند. در دیزنی چنین چیزی کافی نیست. ربات‌های ما گاهی باید بتوانند بدوند، بنشیند، بچرخند و یا تکان بخوردند تا احساسی که مد نظر ما است را منتقل کنند.

این ربات علاوه بر قابلیت‌های چشمگیر راه رفتن و تعادل، بدون نیاز به فدا کردن عملکرد حرکتی خود می‌تواند احساسات مختلف را منتقل کند. دو آنتن روی سر آن می‌توانند مانند گوش گربه تکان بخورند و سر آن نیز به بالا، پایین و اطراف می‌چرخد تا احساسات را از طریق زبان بدن انتقال دهد.

ربات دوپای جدید دیزنی

به گفته‌ی دیزنی ریسرچ، طراحان این ربات در کنار انیماتورها کار می‌کردند تا از اینکه ربات بتواند بدون افتادن، درست مانند یک شخصیت انیمیشنی واقعی، به شکلی گویا حرکت کند، اطمینان حاصل کنند. این تاکتیک مشابه تاکتیکی است که Anki چند سال پیش برای ساخت ربات اسباب‌بازی Cozmo به کار گرفته بود اما در عین حال، با چالش‌های مشابهی نیز مواجه است.

باخر توضیح داد:

به طور کلی، ابزارهای انیمیشن، فیزیک لازم را در خود ندارند. بنابراین طراحی انیمیشن‌هایی که در دنیای واقعی کار کنند برای طراحان سخت می‌شود.

دیزنی پلتفرم رباتیک جدید خود را به گونه‌ای طراحی کرده که از نظر سخت‌افزاری بی‌نقص باشد و به توسعه‌دهندگان اجازه بدهد تا همین اصول را روی شخصیت‌های دیگری که شکل کاملاً متفاوتی دارند، اعمال کنند. خط تولیدی که دیزنی ریسرچ توسعه داده نیز زمان مورد نیاز برای آموزش یک ربات در مورد رفتارهای جدید را به شدت کاهش می‌دهد و باخر ادعا می‌کند که دیزنی اکنون می‌تواند شخصیت‌های رباتیک جدیدی را تنها در چند ماه‌ها و نه چند سال‌ توسعه دهد.

این ربات آزمایشی علی‌رغم شباهت زیادش به Wall-E یا ربات‌های فیلم‌های جنگ ستارگان، قرار نیست راه خود را به نزدیک‌ترین پارک دیزنی باز کند. دیزنی پیش از این از ربات‌های مفهومی دوپای مشابهی رونمایی کرده بود که در واقع به شخصیت‌هایی مانند گروت و جودی هاپس شباهت دارند. با این حال، دانستن این موضوع که تکنولوژی در سال‌های اخیر تا چه حد پیشرفت کرده، جالب است و اگر بتوان آموزش حرکات شبیه به انیمیشن را به راحتی در دیگر بخش‌ها به کار برد، شاید طولی نکشد که ربات‌های واقعی دیزنی بتوانند به جای پریدن در هوا، آزادانه در اطراف دیزنی لند قدم بزنند.

منبع: The Verge

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.