تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اکتبر 2023 - 13:38
کد خبر : 511

سواپ ارز دیجیتال یا Crypto Swap چیست؟

سواپ ارز دیجیتال یا Crypto Swap چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه اگر از جمله کسانی هستید که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، احتمالاً اصطلاح سواپ ارز دیجیتال یا Crypto Swap را زیاد شنیده‌اید. در حالت کلی، سواپ کردن به معنای مبادله آسان دو ارز دیجیتال با یکدیگر، بدون دخالت صرافی‌های رمزارزی است. این روش به دلیل صرفه‌جویی در زمان و پرداخت

زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر از جمله کسانی هستید که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، احتمالاً اصطلاح سواپ ارز دیجیتال یا Crypto Swap را زیاد شنیده‌اید. در حالت کلی، سواپ کردن به معنای مبادله آسان دو ارز دیجیتال با یکدیگر، بدون دخالت صرافی‌های رمزارزی است. این روش به دلیل صرفه‌جویی در زمان و پرداخت کارمزدهای کمتر، در سال‌های اخیر جذابیت زیادی در بین معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال به دست آورده است. برای آشنایی بیشتر با روش سواپ رمزارز، نحوه انجام و مزایا و معایب آن، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

سواپ ارز دیجیتال یا Crypto Swap چیست؟

سواپ ارز دیجیتال به فرآیند مبادله یک توکن یا کوین دیجیتال با رمزارز دیگر گفته می‌شود که در آن، کاربر نیازی به تبدیل ارزهای دیجیتال خود به یک ارز فیات از طریق یک پلتفرم معاملاتی رمزارزی ندارد. چنین فرآیندی ضمن ساده‌تر کردن معاملات، با حذف اشخاص ثالث، امنیت انجام معاملات را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این، این فرآیند باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود.

گاهی کاربران می‌توانند برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، از یک سرویس Crypto Swap استفاده کنند و این کار را با استفاده از کوین اصلی یک بلاکچین انجام دهند. در برخی مواقع نیز، معامله‌گران از سرویس‌های سواپ ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، به این امید که از یک حرکت قریب‌الوقوع در بازار ارزهای دیجیتال نهایت استفاده را ببرند. توجه داشته باشید که مشارکت در پروتکل‌های خاص، مانند امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، تنها از طریق بلاکچین‌های خاصی امکان‌پذیر است.

سواپ رمزارز چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، سواپ ارز دیجیتال به روشی اشاره دارد که شامل مبادله آسان یک دارایی دیجیتال با یک توکن یا کوین دیگر است. این فرآیند، مشارکت افراد را در پروژه‌هایی که می‌خواهند از آنها حمایت کنند، راحت‌تر می‌کند. با این حال، کارمزد کمتر تراکنش‌ها و پردازش سریع‌تر آنها، از جمله دلایل اصلی استفاده از سرویس‌های سواپ رمزارز توسط کاربران هستند.

سواپ ارز دیجیتال

علاوه بر این، استفاده از روش سواپ کریپتو برای تهیه رمزارزهای با ارزش بازار پایین نیز مفید است؛ چون همان‌طور که می‌دانید، برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال، از رمزارزهای کمتر شناخته‌شده پشتیبانی نمی‌کنند. اینجا است که قابلیت Crypto Swap وارد میدان می‌‌شود و به افراد اجازه می‌دهد که به راحتی به رمزارز مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

البته توجه داشته باشید که این فرآیند معمولاً بر اساس پلتفرم انتخابی متفاوت است. برای مثال، در حالی که فرآیند سواپ رمزارز ممکن است در یک پلتفرم تنها شامل چند مرحله باشد، این رویه ممکن است در یک پلتفرم دیگر، زمان زیادی بگیرد و مراحل مختلفی را شامل شود.

همچنین ببینید: آموزش سواپ و تبدیل ارز دیجیتال در کیف پول متامسک + ویدئو

افراد یا سازمان‌ها ممکن است از سرویس‌های سواپ ارز دیجیتال برای کسب سود به روش‌های زیر استفاده کنند:

سواپ مارجین (Margin Swapping)

این روش شامل هدف‌گذاری کاربران برای به دست آوردن ارزش بالاتر از سواپ‌های بعدی است. در این مورد، نوسانات بازار نقش قابل‌توجهی دارد. در واقع، تفاوت‌های ارزش ناشی از نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال، کاربران را قادر می‌سازد تا سود قابل‌توجهی از سواپ‌های متفاوت به دست آورند.

سواپ ارز دیجیتال

سواپ و هولد کردن (Holding)

افراد می‌توانند توکن‌ها یا کوین‌های کمتر شناخته‌شده را با قیمت مقرون‌به‌صرفه خریداری کنند. در این روش، استراتژی آن است که ارز دیجیتالی را که پتانسیل رشد بالایی دارد، شناسایی کنید. با افزایش محبوبیت پروژه انتخابی، ارزش توکن آن هم به طور همزمان افزایش می‌یابد و با فروش یا سواپ کردن آنها، کاربر می‌تواند به سود برسد.

مراحل انجام Crypto Swap

به طور کلی، فرآیند سواپ ارز دیجیتال شامل مراحل زیر است:

  • برنامه ارائه‌دهنده خدمات Crypto Swap را دانلود کنید.
  • اطلاعات لازم برای باز کردن حساب، مانند ایمیل و رمز عبور را وارد کنید.
  • حساب را تأیید و تنظیمات را تکمیل کنید.
  • برای دسترسی به ویژگی سواپ ارز دیجیتال، مراحل تأیید هویت را تکمیل کنید.
  • برای شروع Crypto Swap مطمئن شوید که وجوه لازم را در کیف پول خود دارید.
  • گزینه swap را بزنید و دارایی‌هایی را که باید مبادله شوند، انتخاب کنید.
  • مبلغ سواپ را وارد کنید.
  • قبل از تأیید، جزییات سواپ را بررسی کنید.

همچنین ببینید: مقایسه صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز و بررسی تفاوت آنها

برای درک بهتر مفهوم کریپتو سواپ این مثال‌ را در نظر بگیرید. فرض کنید که یک کاربر ارزهای دیجیتال، می‌خواهد ۱۰ کوین اتریوم موجود در پورتفوی خود را با بیت‌ کوین سواپ یا مبادله کند. بنابراین، او باید برنامه یک پلتفرم مبادله را دانلود کند. با توجه به اینکه قیمت بیت کوین به طور قابل‌توجهی بالاتر از اتریوم است، این کاربر در ازای ۱۰ کوین اتریوم خود، مقدار بیت کوین کمتری دریافت خواهد کرد.

مزایا و معایب روش سواپ ارز دیجیتال

حال، بیایید به مزایا و محدودیت‌های Crypto Swap نگاهی بیندازیم.

مزایا

  • کریپتو سواپ به کاربران اجازه می‌دهد که پرتفوی خود را متنوع‌تر کنند. این کار به کاربران امکان می‌دهد که ریسک خود را کنترل کنند و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار حداکثر استفاده را ببرند.
  • این روش، با فراهم کردن امکان مبادله رمزارزهای مختلف با یکدیگر، به کارایی کلی بازار کمک می‌کند.
  • سواپ رمزارز نقش بسیار مهمی در بهبود قابلیت همکاری بین شبکه‌های بلاکچینی منحصربه‌فرد دارد.
  • با Crypto Swap می‌توان سود قابل‌توجهی به دست آورد.
  • سواپ ارز دیجیتال با کاهش وابستگی به واسطه‌های سنتی، دسترسی و مشارکت در بازار را افزایش می‌دهد.

سواپ رمزارز

معایب

برخی از معایب روش سواپ ارز دیجیتال به شرح زیر است:

  • ممکن است نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی وجود داشته باشد؛ زیرا سواپ‌ها عمومی هستند.
  • اگر مشکلی در پروتکل تسهیل‌کننده سواپ رخ دهد، افراد ممکن است ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهند.
  • از آنجایی که یک نهاد حاکمیتی مرکزی وجود ندارد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.
  • اسلیپیج (Slippage) و نوسانات بازار ممکن است به زیان ناشی از سواپ، منجر شود.

مقایسه کریپتو سواپ با صرافی‌های رمزارزی

تفاوت بین روش سواپ ارز دیجیتال و انجام معامله در صرافی‌های رمزارزی به شرح زیر است:

  • سواپ ارز دیجیتال معمولاً بین دو طرف اتفاق می‌افتد. این در حالی است که یک صرافی، معاملات کریپتویی را تسهیل می‌کند.
  • معمولاً پلتفرم‌هایی که سرویس Crypto Swap را ارائه می‌دهند، غیرمتمرکز هستند. در حالی که بیشتر صرافی‌های ارزهای دیجیتال به صورت متمرکز فعالیت می‌کنند.

کریپتو سواپ

  • پلتفرم‌های سواپ رمزارز هزینه تراکنش کمتری را نسبت به صرافی‌های رمزارزی کسر می‌کنند؛ زیرا در روش Crypto Swap هیچ شخص ثالثی دخالت ندارد.

مقایسه سواپ رمزارز با ترید رمزارز

مفاهیم سواپ (مبادله) ارز دیجیتال و ترید (معامله) ارز دیجیتال ممکن است برای افراد تازه‌وارد در دنیای کریپتو، کمی گیج‌کننده باشند. بنابراین، بیایید تفاوت‌های این دو روش را با هم بررسی کنیم.

  • سواپ (مبادله) ارز دیجیتال: این فرآیند شامل مبادله یک ارز با یک ارز دیجیتال دیگر است. از این روش به طور معمول برای معاملات فوری استفاده می‌شود.
  • ترید (معامله) ارز دیجیتال: این روش شامل خرید یا فروش دارایی‌های رمزارزی است. معاملات در زمان‌های خاص، شرایط خاص بازار یا در قیمت‌های مشخصی انجام می‌شوند. به عبارت دیگر، معامله‌گران سفارش‌های خرید یا فروش خود را برای قیمت، شرایط بازار یا زمان خاصی تنظیم می‌کنند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی مفهوم سواپ ارز دیجیتال پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، Crypto Swap به فرآیند مبادله مستقیم یک ارز دیجیتال با رمزارز دیگر، بدون دخالت یک صرافی رمزارزی و بدون نیاز به تبدیل رمزارز به ارز فیات، اشاره دارد. البته نباید فراموش کرد که سواپ رمزارز از طریق پلتفرم‌های مختلف، قابل‌ردیابی است و مقامات مجری قانون می‌توانند متوجه شوند که چه کسی این فرآیند را انجام داده است.

نوشته سواپ ارز دیجیتال یا Crypto Swap چیست؟ اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع مقاله

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.