تاریخ انتشار : یکشنبه 23 جولای 2023 - 11:28
کد خبر : 49

ابداع رباتی که دارو را آزمایش می کند

ابداع رباتی که دارو را آزمایش می کند

ابداع رباتی که دارو را آزمایش می کند محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نمونه اولیه یک ربات تست دارو را ابداع کرده اند که قرار است آن را نخستین بار در فستیوال موسیقی در ایالت کلمبیا کانادا آزمایش کنند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازاینترستینگ انجینرینگ، این ماشین برای تضمین سلامت شرکت کنندگان در فستیوال

ابداع رباتی که دارو را آزمایش می کند

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نمونه اولیه یک ربات تست دارو را ابداع کرده اند که قرار است آن را نخستین بار در فستیوال موسیقی در ایالت کلمبیا کانادا آزمایش کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازاینترستینگ انجینرینگ، این ماشین برای تضمین سلامت شرکت کنندگان در فستیوال توسعه یافته است. ربات مذکور حاصل فعالیت جیسون هین استادیار و سارا گزمان دانشجوی فارغ التحصیل این دانشگاه است که با همکاری «هلت کانادا» توسعه یافته است. این ابزار قابل حمل مجهز به یک کروماتوگرافی مایع کارا است.

کروماتوگرافی مایعی کارا (High-performance liquid chromatography) نوعی کروماتوگرافی (سوانگاری) مایعی است که در آن فاز مایع به‌آسانی تغییر می‌کند و در قدرت تفکیک و زمان تجزیه اثر می‌گذارد.

هین در این باره می گوید: ما می خواستیم فرایند آزمایش دارو به حدی ساده باشد که فرد به یک کیوسک برود، نمونه را ارائه کند و پس از آن همه چیز آزمایش شود در نهایت هم فرد جواب تست را دریافت کند.

او در ادامه افزود: تصور می کنم نکته جالب درباره ربات آن است که شبیه یک صاعقه در بطری است. برای انجام تست نیاز به محقق رایانش یا متخصص ربات است. علاوه بر آن به خدمات درمانی نیز نیاز است. در کل به یک تیم نیاز است. نقش ربات در فستیوال موسیقی شناسایی مواد در نمونه ها در ۱۵ دقیقه است.

هین در ادامه می گوید: اگر قرار است ربات کارآمد باشد، باید خارج از آزمایشگاه نیز به کار رود. می خواهیم مطمئن شویم که ربات واقعا در محیط کارآمد است یا نه. یک چادر خدمات بهداشتی با کارشناسانی خبره که آزمایش را انجام می هند نیز در فستیوال حضو دارد. آنها با کنترل دوباره نمونه ها به فعالیت ربات کمک می کنند.

محققان قصد دارند این برنامه را در دانشگاه نیز اجرا کنند و به افراد اجازه دهند نمونه ماده مورد نظرشان را به طور رایگان آزمایش کنند.

دستگاه به تنهایی ابزاری نیست که دانشجویان به سمت آن بروند و از آن استفاده کنند. اما آنها می توانند به دفتر ما بیایند، نمونه را ارائه کنند و ما به سرعت آن را تست می کنیم. بنابراین دریافت نتیجه آزمایش به جای چند دقیقه حدود یک روز یا بیشتر طول می کشد.

هین می افزاید:اما در آینده اگر آزمایش ها به خوبی پیش برود می توانیم سیستمی بسازیم که در واقع یک کیوسک در پردیس دانشگاه یا نقطه دیگری است و هرکسی می تواند به آن مراجعه کند.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.