تاریخ انتشار : یکشنبه 17 سپتامبر 2023 - 8:43
کد خبر : 190

در این روز استیو جابز از اپل استفعا داد

در این روز استیو جابز از اپل استفعا داد

در این روز استیو جابز از اپل استفعا داد در حالیکه تیم کوک بیش از یک دهه است که اپل را رهبری کرده و آن را به جایگاه مهمی رسانده است و آن را تبدیل به اولین شرکت تریلیون دلاری کرده است، اما بسیاری از ما اپل را با استیو جابز می‌شناسیم، چراکه او بود

در این روز استیو جابز از اپل استفعا داد

در حالیکه تیم کوک بیش از یک دهه است که اپل را رهبری کرده و آن را به جایگاه مهمی رسانده است و آن را تبدیل به اولین شرکت تریلیون دلاری کرده است، اما بسیاری از ما اپل را با استیو جابز می‌شناسیم، چراکه او بود که به اپل کمک کرد تا محصولات موفقی مانند آی‌مک، آی‌پاد آیفون بسازد. اما جایز به عنوان یکی از بنیانگذاران اپل، در دوره‌ای از اپل استعفا داد. اما نکته جالب اینکه او ۱۲ سال بعد از استعفایش به عنوان مدیرعامل اپل انتخاب شد.

پس از موفقیت رایانه Apple II، اپل به عنوان یک شرکت سهامی عام در سال ۱۹۸۰ عرضه اولیه شد و توانست ۴.۶ میلیون سهم به قیمت ۲۲ دلار به ازای هر سهم بفروشد. اپل در این زمان به رهبری جدیدی نیاز داشت و جابز در سال ۱۹۸۳ جان اسکالی را از پپسی به اپل آورد. اما چیزی که جابز در آن زمان نمی‌دانست این بود که اسکالی همان کسی است که منجر به استعفای او از اپل خواهد شد.

جابز پس از مشاهده اولین رابط کاربری گرافیکی (GUI) در مرکز تحقیقات پالو آلتو شرکت زیراکس، متقاعد شد که همه رایانه‌ها باید از رابط کاربری گرافیکی استفاده کنند. این تصمیم او باعث درگیری داخلی با برخی اعضای تیم محصولات اپل شد. این اتفاق باعث شد تا جابز رئیس تیم دستگاه اپل لیزا را کنار بگذارد و خودش کنترل تیم مکینتاش را بر عهده گرفت.

اما جابز و اسکالی درباره مسیری که باید مکینتاش طی می‌کرد به مشکل برخورد کردند. جابز جاه طلب بود و قصد داشت که IBM را به چالش بکشد، اما اسکالی نگاه واقع‌بینانه‌تری داشت و به تصرف بخش‌های کوچک‌تر راضی بود. با توجه به اینکه جابز رئیس هیئت مدیره اپل بود، قدرت اخراج و جایگزینی اسکالی را داشت. به همن خاطر اسکالی دست به اقداماتی زد تا جابز را از تیم مکینتاش حذف کند و قدرت او را در اپل از بین ببرد. جابز پس از تلاش ناموفق برای برکناری اسکالی و تصاحب جایگاه او سرانجام در ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۵ استعفا داد.

جابز سپس NeXT Computer را تاسیس کرد. بعد از چند سال اولین محصول NeXT Computer عرضه شد، محصولی که تا سال ۱۹۹۰ در دسترس مردم قرار نمی‌گرفت. این شرکت بعد از مدتی در آستانه ورشکستگی قرار گرفت و هیئت مدیره اپل تصمیم گرفت که NeXT به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ خریداری کند.

این معامله باعث شد تا سیستم عامل NeXTSTEP پایه‌های سیستم عامل Mac OS X را که امروزه macOS نامیده می‌شود پی‌ریزی کند. جابز سپس مدیرعامل اپل شد و اولین موفقیت بزرگ این شرکت را پس از مکینتاش با iMac G3 رقم زد. سپس آی‌پاد متولد شد و در ادامه دو دستگاه آیفون و آیپد پا به عرضه وجود گذاشتند.

منبع: xda

منبع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.