تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 جولای 2023 - 9:05
کد خبر : 53

ربات جراح عمل پیوند کبد انجام داد

ربات جراح عمل پیوند کبد انجام داد

ربات جراح عمل پیوند کبد انجام داد یک ربات جراحی برای نخستین بار عمل پیوند کبد را به طور موفقیت آمیز انجام داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، مردی در دهه ۶۰ زندگی خود به دلیل ابتلا به سرطان کبد و سیروز ناشی از هپاتیت سی به عمل پیوند نیاز داشت. یک

ربات جراح عمل پیوند کبد انجام داد

یک ربات جراحی برای نخستین بار عمل پیوند کبد را به طور موفقیت آمیز انجام داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، مردی در دهه ۶۰ زندگی خود به دلیل ابتلا به سرطان کبد و سیروز ناشی از هپاتیت سی به عمل پیوند نیاز داشت. یک ماشین پیشرفته تمام عمل جراحی را در حالی انجام داد که فقط سر جراح حرکات ربات از یک کنسول در نزدیکی آن را کنترل می کرد.

عادل خان رهبر تیم جراحان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در این باره می گوید: پیوند موفقیت آمیز بود. عملیات به راحتی انجام شد و کبد جدید به سرعت فعالیت خود را آغاز کرد. بیمار نیز عملیات را بدون هیچ مشکلی در جراحی پشت سرگذاشت.

یک ماه پس از انجام عمل پیوند بیمار به راحتی راه می رفت و مشتاق شناکردن و بازی گلف بود. این درحالی است که به طور معمول حدود ۶ هفته طول می کشد تا بیمار بتواند بدون ناراحتی راه برود.

بیمارستان محل انجام پیوند روی توسعه این فناوری جدید تمرکز کرده بود تا تهاجمی بودن جراحی را به حداقل برساند و در مقابل مدت زمان نقاهت و نتیجه آن برای بیماران را بهبود دهد.

پزشکان بیش ۳۰ پیوند کلیه و فعالیت های دیگر با استفاده از سیستم های رباتیک انجام داده اند اما این نخستین بار در آمریکاست که پیوند کبد با کمک ربات انجام می شود.

به طور معمول جراح باید ۳برش ۷.۶تا ۱۰ سانتی متری عمودی و یک برش ۳۰ تا ۴۱ سانتیمتری افقی زیر قفسه سینه انجام دهد تا کبد بیمار را با عضو پیوندی سالم تعویض کند.

به دلیل ماهیت این فرایند که شامل خونریزی زیاد و نیازمند دوختن رگ های خونی کوچک است، تصور می شد انجام آن به شیوه کم تهاجمی تر بسیار سخت باشد.

اما جراحی رباتیک تمام این موارد را تغییر داده است. طی این عملیات موفقیت آمیز چند سوراخ ۱.۳ سانتیمتری و یک برش عمودی ۱۶ سانتی متری بین ماهیچه شکمی ایجاد شد تا کبد بیمار برداشته شود. در این میان جراح در فاصله ای نزدیک از نمایشگر عملیات را رصد و با کمک یک دسته کنترل ابزارهای ربات را راهبری می کرد.

نمایشگر عمل جراحی را با وضوح ۳ بعدی نشان می داد و همین امر سبب شد عمل جراحی نسبت به فرایند های معمول دقیق تر و ظریف تر انجام شود.

فرایند پیوند کبد بیش از ۸ ساعت طول کشید اما جراحان معتقدند هرچه فرایند در اتاق های جراحی بیشتر استفاده شود و رواج یابد، مدت زمان عمل کوتاه تر خواهد شد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.